Betyder tilvalgsordningen, at Folketinget overlader suverænitet fra sag til sag?

Det korte svar er nej.

Folketinget kan fra sag til sag vælge, hvilke regler som skal gælde i Danmark, hvis retsforbeholdet bliver ændret til en tilvalgsordning.

Men før Folketinget fra sag til sag kan tilvælge nye regler, så kræver det, at danskerne ved en folkeafstemning overlader suverænitet for hele RIA-området.

Forklaring

Folketinget har den lovgivende magt i Danmark*. Danmark skal beslutte at flytte lovgivningsmagt fra Folketinget til EU, før en dansk minister kan sidde i Ministerrådet og vedtage regler, der gælder direkte i Danmark. Danmark skal altså beslutte at overlade suverænitet til EU, hvis vi ønsker en ordning, hvor Danmark fra sag til sag kan vælge at deltage i fælles retspolitiske regler.

Med tilvalgsordningen kan Danmark bestemme, hvad der skal gælde i Danmark, men vi skal stadig afgive suverænitet. Det er forudsætningen for, at de regler, Danmark tilvælger, også efterfølgende gælder direkte i Danmark.

Eksempel - suverænitet og magt er ikke det samme

Danmark har i dag vetoret, når EU vedtager regler om skatter og afgifter. Det har alle landene, fordi skatter kan kun vedtages i enstemmighed. Stemmer Danmark nej, så kan et forslag ikke vedtages.

Men uanset om regler skal vedtages med enstemmighed eller med kvalificeret flertal, så forudsætter det, at Danmark først har overladt suverænitet. Fordi EU kan kun vedtage fælles regler, som gælder direkte i Danmark, hvis vi har overladt en del af den lovgivende magt – og dermed en del af Danmarks suverænitet.

* Den præcise definition er ifølge grundloven, at den lovgivende magt ligger hos Kongen og Folketinget i forening.

Spørgsmål & svar


Se alle Spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: 33 37 33 37